Indsamling og håndtering af udtjente biler
Udtjente køretøjer skal afleveres til miljøbehandling hos registrerede affaldsbehandlere. Til forskel fra elektronikaffald og udtjente batterier sker dette ikke ved en national indsamlingsordning. I stedet er der indført en incitamentsordning, hvor den registrerede ejer får udbetalt en skrotningsgodtgørelse, når den gamle bil afleveres til en godkendt forhandler, ophugger eller anden miljøbehandlingsvirksomhed. I 2022 blev der indført krav om finansiel sikkerhedsstillelse i forbindelse med håndteringen af udtjente biler. Se her, hvad der er særligt ved dette krav.
Ingen tildelingsordning i producentansvaret for biler
Producentansvaret for biler er anderledes end for øvrige producentansvarsområder. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at der ikke er en tildelingsordning for indsamlingen af udtjente køretøjer. Selvom den producentansvarlige bilimportør altid vil have ansvaret for, at bilejeren omkostningsfrit kan aflevere bilen til miljøbehandling, vil de udtjente biler typisk blive afleveret til en miljøgodkendt ophugger. Derfor kommer bilerne i sjælden grad retur til producenten/importøren. Da producenten normalt ikke er involveret i indsamlingen eller miljøbehandlingen, er der ikke det samme behov for en tildelingsordning, som man ser ved elektronikaffald.
Udtjente biler
Importørernes producentansvar
Vær opmærksom på, at bilejeren altid har ret til at aflevere bilen, når den er udtjent, til importøren. Importører af mere end 20 køretøjer om året er desuden forpligtet til at sikre, at ejerne omkostningsfrit kan aflevere udtjente køretøjer højst 50 km fra salgsstederne.
Skrotning af bilSikkerhedsstillelse – opkræves ikke
Producenter og importører skal stille sikkerhed for finansieringen af skrotbilernes håndtering og miljøbehandling. Sikkerhedens størrelse skal baseres på de forventede omkostninger ved miljøbehandlingen. Da håndteringen af bilskrot, som beskrevet ovenfor, typisk foregår udenom producenten, forventes der ikke at være omkostninger for producenterne ved håndteringen, og der opkræves derfor heller ikke nogen sikkerhedsstillelse.
Dette skyldes, at materialerne i et udtjent køretøj i øjeblikket vurderes at have en værdi, som overstiger omkostningerne ved håndteringen.
Det betyder, at selvom importøren skulle vise sig at gå konkurs eller på anden måde ophøre, vil værdien af bilens materialeressourcer være tilstrækkelige til at skabe incitament til miljøbehandling og genvinding, uagtet om importøren er til stede på markedet eller ej.
Både bil-, genvindings- og råstofindustrien kan ændre sig, og i tilfælde af at omkostningerne til håndtering af udtjente biler stiger, kan der blive opkrævet sikkerhedsstillelse i fremtiden.
Genveje
Skrotning af bil
Se hvad du som bilejer skal gøre, når bilen er udtjent og skal skrottes
Registrer jer som importør
Se hvordan I som ny importør registrerer jer for biler og bilbatterier i producentansvarsregistret
Årlig indberetning
Se mere om årlig indberetning af nye og brugte biler og bilbatterier (PAR)
Økonomi og gebyrer
Se de gældende gebyrer for produkter omfattet af producentansvaret
Indsamling og håndtering af udtjente biler
Se mere om krav til håndtering af skrotbiler, herunder tildeling og sikkerhedsstillelse.
Lovgivning på bilområdet
Se lovgrundlaget for producentansvar for biler og behandling af skrotbiler
Producentansvar for batterier
Se mere om producentansvar på bilbatterier
Lovgivning for batterier
Se lovgivning på batterier, herunder bilbatterier
Producentordninger
Se oversigt over kollektive producentordninger i Danmark. Der er kun én for biler
Autoophuggeres miljøbehandling
Gå til siden hvor vi samlet vigtige oplysninger for autoophuggere
Godkendte ophuggere
Gå til oversigten over godkendte ophuggere i Danmark